RIJEN, Nederland
Jos
Opleiding: HBS-B + Pabo. Na 4 jaar basisschool overgestapt naar het voortgezet onderwijs als docent wiskunde, Nederlands, handvaardigheid en als schooldecaan. Toen heb ik heel intensieve persoonlijke contacten gehad met leerlingen en al vaak en succesvol bijlessen gegeven, aan allerlei niveaus, van brugklas tot universitair propedeuse. Daarnaast heb ik ca. 10 jaar les gegeven in een avondschool voor volwassenen. Na 30 jaar onderwijservaring heb ik dan een nieuwe uitdaging gezocht als zelfstandig ondernemer in financiële dienstverlening. In 2012 heb ik de volwaardig uitgegroeide cliëntenportefeuille overgedragen. Daarna deed ik 4 jaar van alles en nog wat, totdat de verveling en het zinloos nietsdoen mij absoluut niet meer beviel. Via het opnieuw bijlessen geven heb ik uiteindelijk weer feeling gekregen met het reguliere onderwijs. Sinds augustus 2016, tot op heden, heb ik aan meer dan een 10-tal VO-scholen les gegeven en zodoende meer tijd doorgebracht voor de klas dan achter de geraniums.
Motivatie
Inmiddels begint het me tegen te staan, dat ik vaak dagelijks 1 à anderhalf uur heen en ook weer terug moet reizen. Ik heb gemerkt dat er door de wisselende lessituaties van het afgelopen jaar erg veel achterstanden zijn ontstaan bij meer en meer leerlingen. En, eenmaal de boot gemist, is het voor de gemiddelde leerling vaak ondoenlijk om het hiaat weg te werken op eigen kracht. En juist in zo'n situatie kan ik als geen ander het lek boven water weten te brengen. De vele keren dat ik bijles heb gegeven, hebben vrijwel altijd een opzienbarend succes opgeleverd. En dat geeft een onbeschrijflijke voldoening aan beide partijen. Vaak was er sprake van een zowat hopeloze situatie, met diep onvoldoende resultaten. Niet zelden heb ik er voor kunnen zorgen dat dit werd omgebogen tot een meer dan normaal niveau.
Mijn aanpak
Ik beschouw bijles als een traject van 'remedial teaching'. Ik start altijd met een inventarisatie vanaf het peil dat actueel is in de opleiding van de leerling. Vanaf daar vraag ik door tot ik de wortel van het kwaad heb gevonden. Heel vaak is er een onnozele aanleiding die zorgt voor hardnekkige fouten. Ook ontbreekt het heel vaak aan zelfvertrouwen. Daarvoor geldt eigenlijk vaak een soortgelijke remedie. Hoe dan ook streef ik ernaar dat de bijles binnen afzienbare tijd zichzelf overbodig heeft gemaakt, zodat de leerling weer zelfstandig in de behoeften kan voorzien, omdat er voortaan sprake is van een steviger basis en een efficiëntere aanpak van probleemstellingen.
Bijles voor deze vakken
MAVO / HAVO: Wiskunde