Herten, Nederland
VWO / Gymnasium
VWO, BC Broekhin
Haven
Na met veel plezier summa cum laude geslaagd te zijn met een N&G en N&T profiel aan het VWO op mijn middelbare school BC Broekhin te Roermond, ben ik in september 2022 begonnen aan de studie biology aan de Radboud universiteit. Deze studie en het vak biologie is echt mijn passie, alles aan de biologie, van mensen tot microorganismen, vind ik ontzettend interessant. Mijn keuze voor deze studie was dan ook snel gemaakt, hoewel ik ook breder geinteresseerd ben. Zo heb ik ook veel plezier in vakken zoals wiskunde en natuurkunde. In het verleden heb ik in verschillende vakken bijles gegeven, mijn eerste baantje hierin had ik toen ik zelf in de derde zat, ik gaf toen bijles in wiskunde, langzaam begon ik aan meer leerlingen bijles te geven, voornamelijk in het vak wiskunde (wiskunde A,B,D en wiskunde in de onderbouw). Toen ik aan de studie biologie begon ben ik begonnen met het lesgeven aan drie leerlingen in het vak biologie. Naast deze ervaring met het geven van bijles heb ik de afgelopen zomers ook in een ijssalon gewerkt. Op jongere leeftijd heb ik turntraining gegeven en heb ik vanuit mijn passie voor zeilen een aantal zomers meegeholpen als vrijwilliger op een zeilschool om deze schoon en goed onderhouden te houden, hier heb ik ook ervaring op gedaan bij het lesgeven in zeilen aan jongere kinderen. Met het geven van bijles, zeil- en turntraining heb ik op verschillende manieren ervaring opgedaan met het werken met kinderen hier haal ik dan ook veel energie en plezier uit.
Motivatie
Ik vind het ontzettend leuk om bijles te geven omdat dit mij de mogelijkheid biedt om mijn kennis en enthousiasme over vakken als biologie en wiskunde te delen met anderen. Het is voor mij ontzettend waardevol om er voor te zorgen dat kinderen de stof begrijpen en hierin vertrouwen opbouwen waar zij dit eerder nog niet doen of hebben. Wanneer een kind na een uur bijles enthousiast de stof terug aan mij uitlegt en ik echt kan merken dat diegene het begrijpt, wanneer een kind een opdracht goed beantwoord en ik een glimlach op diens gezicht kan zien, of wanneer een kind me appt of in de volgende bijles vertelt dat diens punt een aantal tienden omhoog is gegaan omdat diegene het nu beter begrijpt vind ik dat een ontzettend mooie beloning voor het werk dat wij samen tijdens de bijles hebben verzet. Deze dankbaarheid van de leerlingen en het persoonlijke contact dat we tussen de serieuze lessen hebben kunnen opbouwen is dan ook de mooie ervaring die ik tijdens het eerder geven van bijles heb meegekregen.
Mijn aanpak
Tijdens het geven van bijles vind ik het voornamelijk belangrijk om rekening te houden met wat een leerling wel of nog niet begrijpt of onder de knie heeft. Tijdens mijn bijles begin ik eigenlijk altijd om even de tijd te nemen om te vragen hoe het met de leerling gaat, zowel op persoonlijk gebied als met het vak waarin we de bijles doen. Ik doe dit omdat ik van mening ben dat wanneer je het hier over hebt je een persoonlijke connectie krijgt met de leerling en dat dit een hele veilige omgeving creëert om samen te leren. Na deze korte introductie vraag ik de leerling altijd of die zelf vragen heeft of dat diegene iets specifieks wil behandelen, deze onderwerpen of vragen zullen dan eerst worden geadresseerd. Daarna bladeren we meestal even door de stof heen en stel ik zelf wat vragen of vraag ik de leerling om een bepaald concept uit te leggen, hiermee test ik op een laagdrempelige manier of de leerling een specifiek deel van de stof al begrijpt of dat het nog niet helemaal juist zit. De stukken van de stof die nog niet helemaal juist zitten krijgen dan meer aandacht in de vorm van meer uitleg of een oefenopdracht. Ik vind het erg belangrijk om te oefenen met de stof aan de hand van opdrachten (meestal gebruik ik hier relevante examenopdrachten voor), ik ben namelijk van mening dat deze opdrachten ervoor zorgen dat verschillende delen van de stof gecombineerd moeten worden wat erg helpt om alles volledig onder de knie te krijgen. Ik besteed veel aandacht aan wat de beste aanpak is om bij een antwoord te komen, hiermee kan de leerling hopelijk zelf tot een antwoord komen aan de hand van deze aanpak. Wanneer bij het oefenen van een vraag blijkt dat een bepaald deel van de theorie die hierbij nodig is nog niet helemaal juist zit gaan we hier even naar terug. Op deze manier probeer ik tijdens mijn bijles voor een persoonlijke aanpak te zorgen. Ik vind het ook erg belangrijk om de leerling altijd positieve feedback te geven wanneer er iets goed gaat, ik ben van mening dat dit als motivatie werkt en dat dit ook voor veel plezier zorgt tijdens de bijles. Bijles en leren met mij moeten leuk zijn, ik denk dat mijn aanpak daarvoor zorgt, dat is in ieder geval wat ik hoor van mijn eerdere bijlesleerlingen!
Opleiding
Diploma 1: VWO / Gymnasium VWO aan BC Broekhin
Bijles voor deze vakken
Scheikunde, Natuurkunde, Studiebegeleiding, Wiskunde
Bachelor / HBO: Biologie