RIJSWIJK ZH, Nederland
VWO / Gymnasium
Natuur en Techniek, Gymnasium Haganum
Carmen
Hallo! Ik ben Carmen, vierdejaars student Econometrie (dit is bijna hetzelfde als wiskunde alleen met een beetje economie) en ben 22 jaar. Inmiddels heb ik een liefde voor wiskunde ontwikkeld, maar dit is niet vanzelf gekomen. Ik heb er hard voor moeten werken om het te begrijpen toen ik zelf op de middelbare school zat. Inmiddels heb ik jarenlange ervaring in het geven van bijles in wiskunde en andere vakken, onder andere met leerlingen met autisme, chronische ziekte en AD(H)D. Doordat ik juist geen wiskundeknobbel heb, kan ik de stof in jip-en-janneketaal uitleggen, ook als het gaat over abstracte onderwerpen. Op die manier heb ik het zelf immers ook moeten leren. Behalve het geven van individuele bijles ben ik inmiddels ook bekend geraakt met het voor de klas staan. Ik heb als voorzitter van een studententheatervereniging verschillende theaterworkshops voor jongeren gegeven. Door mijn wiskundige studie begrijp ik de stof een slag dieper dan de meeste bijlesdocenten. Ik ben erg geduldig en ga net iets verder voor de leerling, omdat ik weet hoe frustrerend het is als je je zelfvertrouwen verliest.
Motivatie
Ik begon in de vierde klas niet als de slimste leerling. Voor verschillende vakken haalde ik zware onvoldoendes. Oefenen, oefenen, oefenen, zei mijn vader, dus dat deed ik. Het ging niet vanzelf, maar langzaam maar zeker kropen mijn cijfers omhoog. Ik was door het dolle heen toen ik mijn eerste voldoendes kreeg dat jaar en ik was nog veel gelukkiger toen ik slaagde met negens voor mijn eindexamen. Yes, ik kon het wel!! Door mijn ervaring besloot ik dat ik andere mensen wilde helpen die in het zelfde schuitje zaten. Ik vond mijn passie in het geven van bijles. Er zijn zoveel leerlingen die gaan twijfelen aan zichzelf doordat ze een paar slechte cijfers halen, zoals ik deed. Als ik een leerling mijn verhaal vertel, zie ik het gelijk in hun ogen: er is hoop. Als ik het kan, kunnen zij het ook. Ik heb al een flink aantal leerlingen geholpen om bijvoorbeeld hun eindexamen te halen, terwijl ze aan het begin van dat jaar een zwaar onvoldoende hadden. Het moment dat een leerling je met een brok in de keel opbelt dat ze tóch is geslaagd, dat is waar je het allemaal voor doet, voor het moment dat een leerling weer trots is op zichzelf en de lol van het vak weer in gaat zien.
Opleiding
Diploma 1: VWO / Gymnasium Natuur en Techniek aan Gymnasium Haganum
Bijles voor deze vakken
Natuurkunde, Latijn, Nederlands, Statistiek, Studiebegeleiding, Wiskunde